Hur skapar man ett bra nyhetsbrev?

I samband med att man registrerar sig på en företagssajt så får man ofta en förfrågan om att prenumerera på företagets nyhetsbrev. Jag brukar oftast tacka nej till detta då de flesta nyhetsbrev som jag hittills har fått i min inbox har saknat såväl bra innehåll som en läsvänlig layout.

I min tidigare roll som Marknadsföringsassistent hos bemannings- och rekryteringsföretaget PerformIQ så gjorde jag därför lite research om hur man kan gå tillväga för att skapa ett attraktivt nyhetsbrev med bra innehåll. Nedan har jag sammanställt en del av mitt researcharbete som baserats på mina egna erfarenheter, samtal med vänner och bekanta samt en föreläsning med företaget Spoon.

Innan du börjar skapa ditt nyhetsbrev så bör du lägga upp en realistisk strategi. Om du tycker det är svårt så kan det vara klokt att bolla med några goda vänner eller kollegor. Självklart är det även bra om du hör dig för med några av företagets befintliga kunder också eftersom det är för dem som nyhetsbrevet är till för i första hand.

Tre viktiga insikter om nyhetsbrev 

  • Nyhetsbrev läses i snitt i 11 sekunder
  • Vänsterspalten får 80 procent mer uppmärksamhet än högerspalten
  • 40 procent av tiden läggs på rubriker

Lägg upp en strategi som svarar på följande frågor:

  1. Varför gör vi det här nyhetsbrevet?
  2. Vilken/vilka målgrupper vill vi nå?
  3. Vilken effekt vill vi uppnå? Vad vill vi få för respons?
  4. Utgivningsplan – Hur ofta ska nyhetsbrevet ges ut och varför?

Några tips på vägen

Satsa på nytta, nöje och identifikation
Skriv artiklar som är till nytta för din målgrupp. Som skapar ett värde och som de lätt kan ta till sig och identifiera sig med. Att ta till humor är ofta uppskattat. Satsa därför på ett innehåll som innehåller exempelvis en rolig rubrik, en oväntad vinkling eller video som får det att dra lite grann i smilbanden. Men var lite försiktig, om du går ut för hårt här så finns det en risk att ditt företag kan uppfattas som oseriöst. Tänk på hur du formulerar dig i dina texter. Använd dig inte av en journalistik som kan uppfattas som påträngande av läsaren eller som uppfattas som för ”säljig”.

Våga sålla bland dina uppslag!
Ibland kan det vara riktigt svårt att välja ut vilken information som man vill ha med i sitt nyhetsbrev. Troligtvis sitter du på en mängd med olika uppslag och skulle helst vilja ta med de flesta. Välj ut ett fåtal som du anser är bäst och förkasta resten. Informationen får inte bli överflödig. Var försiktig med hur långa artiklar du skriver. Det är lätt att tappa läsaren på vägen om din text är för lång. Tänk även på att de texter du skriver alltid ska vara anpassade efter din målgrupp.

Utnyttja statistiken för att förbättra ditt resultat
Självklart kan ingen vara bäst på allt. Speciellt inte i början. Avsätt därför tid för att gå igenom statistiken för ditt nyhetsbrev för att sedan kunna ändra och förbättra det över tid. Lägg extra mycket fokus på siffror som rör öppningsfrekvens, mest klickade artiklar och de artiklar som har blivit minst klickade. På så vis får du reda på vilka rubriker och artiklar som funkar för just din målgrupp.

Var kort, konkret och rakt på sak!
Satsa på att skriva korta och koncisa rubriker samtidigt som du håller dina ingresser relativt korta. De ska locka till läsning!
Det är även viktigt att alltid ha en tanke bakom layouten för nyhetsbrevet. Vilka nyheter som ska placeras var samt vilka bilder och färger man bör använda sig av. Dessutom är det viktigt att tydligt visa vad som är vad i nyhetsbrev. Markera därför alltid ut länkar, videos etc. för att läsaren lätt ska kunna ta sig till innehållet på rätt sätt.

Sprid innehållet utanför mejlboxen
Om du har skapat ett riktigt bra nyhetsbrev så ska du självklart försöka att sprida innehållet utanför dina kunders mejlbox. Dela därför gärna med dig av en länk direkt till brevet via exempelvis Facebook, Twitter och LinkedIn. Du kan även använda sig av så kallade ambassadörer som har många följare/fans och som i sin tur hjälper dig att sprida din information vidare. Eller starta ett samarbete med ett par bloggare som brinner för samma ämnen som du och ditt företag gör för att på så vis nå ut till fler människor i din tilltänkta målgrupp.

Det ska vara lätt att avregistrera sig
Sist men inte minst bör du alltid se till att mottagaren lätt kan avskriva sig från att få nyhetsbrevet skickat till sig om denna inte längre är intresserad. Om inte den informationen framgår klart och tydligt så är det lätt att personen ifråga blir irriterad och sannolikheten att du inom kort kommer att få ett argt samtal/mail är relativt stor.

Har du några fler tips eller åsikter om vad man bör tänka på när man lägger upp en strategi samt skriver ett nyhetsbrev? I så fall  får du jättegärna dela med dig av dina tankar i kommentarfältet eller skicka mig ett mail på lindholm.beatrice@mail.com

8 användbara tillägg för dig som använder Chrome

0 , , , Permalink

Det finns oändliga många bra tillägg för oss som helst använder Chrome som standardwebbläsare. Jag tänkte därför dela med mig av några tips på tillägg/plugins som jag gillar att använda och som enligt mig är användbara både på jobbet och på fritiden. Alla tillägg är gratis och installeras enkelt med några simpla klick.

  1. Last Pass- håller koll på alla dina lösenord, oavsett vilken sida du är inne på. Jag använder det i princip på alla sidor som kräver inloggningsuppgifter av olika slag då det annars är alldeles för lätt att gå vilse i lösenordsträsket.
  2. Goo.gl URL Shortener – är precis som namnet antyder ett tillägg som kortar ner URL- adresser. Perfekt när du har ett begränsat antal tecken som på exempelvis Twitter. Gå in på den sidan du vill länka till och tryck på pluginet och vips har du fått en förkortad URL.
  3.  Note Any Where – Om du känner att du vill göra en notis eller en anteckning på en sajt använder du det här tillägget. Det funkar precis som med riktiga post-it lappar. Bara det att de sparas på de sajter där du väljer att sätta fast dem. På så vis kan du göra smarta notiser som sparas på sidan till nästa gång du besöker den. (Se exempelbild nedan)
    Post-it
  4. Screen Capture – med ett enkelt klick kan du kopiera en hel sida, eller delar av den för att sedan spara information du är intresserad av.
  5. Gmail checker– håller koll på din inkorg på gmail åt dig, utan att du behöver logga in och ha ditt epost-konto ständigt öppet i en egen flik.
  6. Invite all eller Auto Select All Facebook Friends – alla som någonsin har försökt att bjuda in alla sina vänner till ett event eller till att gilla en sida kommer älska detta. Det gjorde i alla fall jag då jag verkligen inte hade tålamod att manuellt klicka i varje person i min vänlista. Med hjälp av denna smarta funktion installeras nämligen en funktion som heter ”Select all” och vips så har du sparat massor av tid.
  7. Unfollowers.me – håller koll på dina followers via twitter. Vilka har avföljt dig? Använd denna funktion för att hålla koll på hur dina upplägg uppfattas av andra. Om din populäritet sjunker drastiskt så kanske det är dags att se över dina tweets med kritiska ögon.
  8. SEO- for Chrome – hjälper dig att göra analyser, hålla koll på viktiga nyckelord, länkar, PageRank och andra användbara funktioner som underlättar för dig som jobbar med SEO i någon form.

Har du några andra tillägg som du älskar så får du jättegärna dela med dig. Såklart!

Har du bytt ut ditt hjärta mot en smartphone?

0 No tags Permalink

Jag försöker verkligen att förstå. Förtvivlat. Men hur jag än bär mig åt så går det bara inte. Jag försöker, näst intill desperat att sätta mig in i situationen för att förstå hur ni tänkte. Ni som var där. Ni som har bytt ut era hjärtan mot en känslokall apparat.

Jag citerar:

Tuff dag idag. Man ska inte åka pendeltåg till jobbet. På vägen hem idag tar en man beslutet att avsluta sitt liv framför ett tåg som passerade Karlbergs station. Jag stod som tur var med ryggen emot och hörde bara smällen utan att uppfatta vad det var som hände trots att mannen stod mindre än fem meter ifrån mig. Några skrek, andra fotade, jag ringde 112. Den tredelade kroppen låg säkert uppe i en handfull personers facebookstatusar innan jag ens hade blivit kopplad till en operatör. Människor med iPhones är fan inte på riktigt.

-Markus Lindholm
Sedan när blev det viktigare att prioritera en statusuppdatering på Facebook framför att ringa efter den hjälp som så desperat behövdes? Det här handlar inte om att få flest likes, retweets eller delningar. Det här handlar om att vara medmänsklig. Om att ha ett hjärta, en själ, ett samvete. Och jag hoppas, innerligt och av hela mitt hjärta att ni som var där skäms och bestämmer er för att söka hjälp. För det här är sjukt. På riktigt. Och om hela världen en dag skulle komma att bestå av människor som ni så förstår jag  mannen som igår valde att ta sitt liv.

7 bra och användbara plugins för WordPress

0 , , Permalink

För ett tag sedan fick jag några bra tips på 7 bra och användbara plugins för WordPress som jag nu tänkte vara snäll och dela med mig utav. Alla plugins är gratis och kompletterar varandra på ett sätt som garanterat kommer att förbättra din hemsida/blogg på bara några få minuter.

Här är listan:

  1. W3 Total Cache – är ett plugin som hjälper till att snabba upp din sajt. Fungerar bra till alla typer av sajter men är extra viktig för dig som har mycket innehåll och mycket trafik.
  2. SEO by Yoast – Ett perfekt verktyg för att anpassa dina inlägg ur ett SEO-perspektiv, ett måste för dig som vill generera mer trafik till din sida. Med hjälp av detta plugin håller du bland annat koll på titlar, meta descriptions och viktiga nyckelord.
  3. WP-Touch– skapar en mobilvänlig version av din webbplats så att du och dina besökare även kan ta del av din sajt via mobilen, utan att behöva irritera sig på att sidan inte anpassat sig som den ska
  4. Digg Digg – är ett socialt plugin som gör att du får tillgång till en “flytande sidebar” som du själv väljer vart du vill placera på din sida.(se bild) På så vis kan dina besökare enkelt dela med sig av saker de gillar på din sida via exempelvis Facebook och Twitter.
  5. Contact form 7 – Är ett grymt kontaktformsplugin som du enkelt installerar med några få klick. På så vis har du skapat ett formulär där dina besökare enkelt kan fylla i sina kontaktuppgifter och den fråga de vill ställa till dig. Sedan skickas detta vidare till din egen mailadress.
  6. Disqus – är ett plugin som hjälper dig att ta kontroll över din kommentarsfunktion på sidan. Du kan själv bestämma hur du vill att folk ska kunna kommentera. Plus att detta plugin hjälper till att förhindra olika typer av spam som annars har en tendens att leta sig in.
  7. Akismet Configuration– är ett viktigt plugin för att undvika olika typer av spam. Pluginet funktion kan beskrivas som ett globalt spamfiler.

    Exempel på hur Contact Form 7 kan se ut när det installerats på din sajt

Min sista praktikvecka hos PerformIQ

Nu är jag inne på min tionde och sista praktikvecka här på PerformIQ och det är inte klokt vad tiden har gått fort. Även om jag har hunnit med mycket och lärt mig många nya saker så känns det hela lite overkligt. Jag har helt enkelt lite svårt att se mig själv återvända till skolbänken nästa vecka då det har känts så naturligt att gå hit och jobba varje morgon.

Under mina tio veckor här har jag bland annat:

  • Tagit fram en social media plan
  • Skapat en informationsfolder
  • Varit med och tagit fram en banner och en helsideannons som sedan publicerades via Dagens Industri
  • Designat och beställt en ny dörrskylt
  • Gjort en Case Study om vårt samarbete med Huddinge Hockey
  • Skrivit om alla texter på hemsidan
  • Gjort ett flertal målgrupps- och konkurrensanalyser
  • Haft eget ansvar för företagets sociala kanaler: Facebook, Twiter & LinkedIn
  • Filmat och fotograferat
  • Varit med på en mängd olika möten med bland annat Metro,My News Desk, MTG media och webbbyrån Sogeti.
  • Gjort en elektronisk marknadsundersökning
  • Varit på frukostseminarium på Konserthuset
  • Deltagit på TRRs jobbmässa på Nalen
  • Skapat egna bildannonser