Ses vi på Webbdagarna i Göteborg?

0 No tags Permalink

Då var det spikat och klart! Den 25 september åker jag ner till Webbdagarna i Göteborg för att hålla en föreläsning under ett av de fyra kunskapsspåren på temat Content Marketing. Fortfarande inte helt hundra på vilken tid jag kommer att gå på, det blir antingen 13:10 eller 13:45.

Här kommer du framöver att kunna hitta det uppdaterade schemat för Webbdagarna i Göteborg – dag två.

beatrice-lindholm-webbdagarna-gbg

Konsten att skriva för besökare och sökmotorer

Varje dag i Sverige görs det över 45 miljoner google-sökningar. Användare som vill köpa en produkt, boka en tjänst eller fylla en kunskapslucka. Men hur går du tillväga för att skapa innehåll på din webbplats som både tilltalar din målgrupp och som även Google uppskattar och premierar?

Jag delar med mig av mina bästa tips för hur du går tillväga för att sökmotoroptimera ditt innehåll och därmed öka din digitala närvaro. Du kommer att få konkreta tips, baserade på praktisk erfarenhet, som du direkt kan använda i din egen verksamhet.

beatrice-lindholm-webbdagarna-gbg

Biljetter till Webbdagarna i Göteborg 23-24 september

Är du en kund, kollega, vän eller bekant som är sugen på att delta får du gärna höra av dig till mig. Jag har nämligen fått förmånen att kunna erbjuda biljetter till Webbdagarna i Göteborg till ett rabatterat pris:  5950 kr (ord.pris 7950 kr). Men har du inte möjlighet att vara med på plats så kan du ju alltid peppa mig på håll genom att skicka ett uppmuntrade sms, mail eller en kärleksfull tweet.

Hoppas vi ses där!

Att skriva för webben

För ett tid sedan höll jag en föreläsning för mina gamla kollegor på bemannings- och rekryteringsföretaget PerformIQ. De ville ha hjälp med att öka sin synbarhet på nätet och få lite tips på vad de ska tänka på när de bland annat skriver annonser och formulerar nyheter på sin hemsida. Jag satte därför ihop en liten guide som handlar om hur man kan gå tillväga för att öka sin synbarhet online.

På läsarens villkor

  • Vem vill vi nå? (Målgrupp)
  • Skriv för en särskild person i målgruppen
  • Se över detaljer och fakta
  • Be en kollega/vän att läsa igenom och ge feedback

Tänk efter vem det är du vill nå med din text. Vad har du för målgrupp? Tänk ut en persona, och försök att formulera ditt budskap efter det. Var också noggrann med att se över den fakta och detaljer som du tänkt dela med dig av, är information korrekt? Det finns inget som sticker så mycket i folks ögon som en text som förmedlar felaktiga uppgifter.

Det här med att “Ensam är stark” kan du droppa direkt, våga be om hjälp! Be en god vän eller en kollega att läsa igenom din text innan du publicerar den. Det är alltid lätt att bli “textblind” när man suttit länge med en och samma text. Och kom ihåg att konstruktiv kritik är något positivt, den får dig att utvecklas och bli ännu bättre!

”Remove the ”I” from your plans”

Det är lätt att utgå från sig själv när man skriver en text. Och det i sig behöver inte vara en negativ sak, men det är viktigt att vara medveten om vad som är ens egna tankar/känslor och åsikter. Det är lätt att dessa smyger sig in utan att du är medveten om det och att du därför tappar fokus på vem du egentligen skriver för. Vem vill du nå och hur ska du nå ut?

Skriv sökoptimerade texter

  • Google gillar text
  • Skriv alltid för besökaren
  • Rubriker bör innehålla primär sökordsfras
  • Använd dig av ingresser, underrubriker och mellanrubriker
  • Angeviktiga sökord tidigt i texten
  • Upprepa dig ibland, men ej så att det stör
  • Skriv alltid egna texter! Om du vill ranka högt är duplicerat innehåll strängt förbjudet

Rubriken är allt

  • Varför ska jag läsa den här texten?
  • Väck intresse!
  • Rubriken ska alltid ha täckning i texten
  • Rubriken måste vara begriplig
  • Var inte för kortfattad

En bra rubrik är A och O för att fånga läsarens intresse. Fångar du inte besökaren med en intressant rubrik så kommer hen inte heller att vilja läsa din text. Väck intresse! Men tänk på att rubriken alltid måste ha täckning i texten. Undvik därför att skriva så kallade “Hänt Extra” rubriker. Det är även viktigt att rubriken ska vara lätt att förstå och ta till sig, läsaren ska på några få sekunder få en uppfattning om vad texten handlar om. Däremot är det inte säkert att en kort rubrik gör det lättare för läsaren, ibland kan det vara precis tvärtom. Var därför noggrann när du tänker ut hur du ska formulera din rubrik. Lägg ner tid på den!

Börja alltid med det viktigaste först
Med tanke på det  informationssamhälle som vi lever i idag, där informationsflödet är enormt men tiden är knapp gäller det att gå rakt på sak. När du skriver en text ska du alltid börja med det viktigaste och mest intressanta först. Annars är risken stor att du tappar läsaren redan i ingressen. Ett tips är att du tänker på din text som en triangel, där du börjar med det viktigaste först och att du sedan successivt lägger in det som kan klassas som “mindre viktigt”

Skriva-for-webben

Skriv klart och tydligt!

  • Det viktiga är att bli förstådd
  • Enkelheten vinner på webben
  • Var rak på sak
  • Var försiktig med svåra och krångliga ord
  • Variera meningarnas längd

Det viktigaste när du skriver är att du gör dig förstådd, att läsaren kan ta till sig ditt budskap på ett bra sätt. Och på webben så vinner alltid enkelheten.  Det finns få människor som orkar sitta och läsa långa, tunga texter som innehåller svåra och krångliga ord. Keep it simple! Dessutom är det viktigt att du tänker på att variera längderna på dina meningar. Gör några riktigt korta meningar, några långa meningar och några som ligger lite mitt emellan. Det blir både lättare och roligare för besökaren att läsa din text då.

Så, vad väntar du på? Sätt igång och skriv nu. Och du, glöm inte: Syns du inte, finns du inte. 

En användbar storleksguide till din facebooksida

Att hålla koll på sin facebooksidas olika bildstorlekar/dimensioner är inte alltid det lättaste. Och jag har åtskilliga gånger fått googla mig fram för att ta reda på de olika dimensionerna på såväl omslagsbild som profilbild. Därför tänkte jag nu försöka få till en användbar liten fusklapp där man kan se alla olika dimensioner på de bildformat som finns på ett företags facebooksida – samlade på ett och samma ställe.

“En bild säger mer än tusen ord”

För de flesta av oss som jobbar med facebooksidor av olika slag så är det väl känt att Facebooks tidslinje erbjuder en mängd olika utrymmen som vi kan använda oss av för att visuellt framföra våra budskap. Det kan handla om att väcka känslor hos våra besökare, förmedla information, dela med oss av frågor, funderingar eller värderingar. För att nämna några exempel.

Jag har under de senaste två åren drivit ett flertal facebooksidor för olika företag men kommer i denna bloggpost att utgå från min brors företagssida, DropinBikes för att guida er igenom denna djungel av bildstorlekar. Personligen föredrar jag att använda Facebook på engelska men jag ska försöka att översätta så korrekt som möjligt för er som hellre  föredrar att navigera sig runt på svenska.

Facebook-storleksguide

Omslagsbild/Cover Photo
Omslagsbilden är väldigt framträdande på en företagssida så välj din bild med omsorg. Använd gärna en bild som är kopplad till din verksamhet på något sätt och som har dimensionerna 851×315 pixlar.

Profilbild/Profile Picture
Din profilbild bör vara 160×160 pixlar och här är det vanligast att man lägger in företagets logotype som besökarna direkt kan relatera till och koppla ihop med den verksamhet du bedriver.

Om/About
Här fyller du i en kort beskrivning av din verksamhet, dock är det bara de första 255 tecknen som är synbara för besökaren vid en första inblick. För att läsa en eventuell längre beskrivning måste besökare klicka på länken ”Om”.

Senaste foto/Latest Photo och applikationsbild/App Images
Ditt senaste fotografi och dina applikationer ligger som widgets som du kan flytta om i ordning på, om du så önskar. Både ”Senaste fotot” och ”Apparna” har dimensionerna 111×74 pixlar.

Inlägg

Inlägg på tidslinjen/Timeline Preview
När du postar en länk så spelar storleken ingen större roll egentligen, så länge som bilderna är fyrkantiga i någon mån. Dock är den optimala storleken på en bild som ska visas på din tidslinje 403×403 pixlar. Tänk även på att din text inte för överskrida 63 206 tecken.

Händelse-Facebook

Höjdpunkter och livshändelse/Highlighted Post and Milestone
Om du vill göra en av dina poster mer iögonfallande så kan du välja att markera den som en höjdpunkt. Detta gör du enkelt genom att klicka på den lilla markeringen på den post du publicerat och sedan klicka på stjärnsymbolen med texten höjdpunkt. Tänk då på att ändra bredden på din bild till 843 pixlar eftersom posten då kommer att bre ut sig över båda spalterna på din tidslinje. (Den optimala dimensionen är 843×403 pixlar)

Minityrbild/Thumbnail
114×114 pixlar är måtten på de inlägg som har en minityrbild och det är främst de inlägg som man gör som är länkade.

Länk-Facebook

Tyckte du att den här bloggposten var användbar? I så fall får du gärna dela den vidare. Och har du några frågor/funderingar så är du självklart mer än välkommen att skicka mig ett mail eller lämna en kommentar här.

Gör en strategi för företagets närvaro i sociala medier

Precis som i all marknadsföring så är det bra om det finns en tanke bakom varje handling, och detta gäller förstås även för dig som vill göra ditt företag framgångsrikt i sociala medier. I samband med min nya jobb på smörjmedelsföretaget Castrol så har jag tagit fram en strategisk plan på vad man bör tänka på innan man väljer vilka kanaler man ska finnas i och varför.

Jag har valt att göra en sammanfattning av de bitar som jag anser vara viktigast i den här bloggposten. Dock vill jag vara noggrann med att påpeka att dessa åsikter är mina egna och inte representerar min arbetsgivare.

Sociala Medier

Gör upp en plan
Börja med att göra en noggrann plan där du tänker efter vad du önskar få ut av den sociala satsningen, vilken målgrupp du ska rikta dig till och vilket budskap du vill förmedla. Har du inte tänk igenom detta så är risken stor att du inte får de resultat som du vill ha och att hela satsningen faller platt.

Sätt upp mål
Alla mål du sätter upp ska vara mätbara för att du ska få ett värde på vad din satsning i sociala medier ger dig. Sätt därför upp såväl korta som långsiktiga mål och följ upp dessa med jämna mellanrum.

Målgrupp
För att ditt budskap ska tas emot på rätt sätt och få önskat effekt så är det viktigt att du känner din målgrupp väl. Kartlägg därför din målgrupp noggrant innan du bestämmer dig för vilka kanaler du ska använda dig av och varför. Några faktorer som du bör titta på är bland annat:

  • Ålder
  • Kön
  • Etnicitet
  • Teknisk mognad
  • Intressen
  • Vilka sociala medier använder målgruppen?
  • När på dygnet använder de främst sociala medier?

Val av kanal
I dagsläget finns det många sociala medier som du kan använda dig av, men tänk noga igenom vilka du bestämmer dig för att välja. Tänk på att det tar väldigt mycket tid och energi att bygga upp en framgångsrik närvaro och då är det bättre att satsa på en eller två kanaler istället för 10 stycken som du inte klarar av att underhålla och bevaka. Välj därför den kanal/de kanaler där din målgrupp främst befinner sig för att få det resultat som du önskar.

Innehåll
Vad vill du förmedla till din målgrupp? Vad tycker din målgrupp om? Ha alltid dessa frågor i åtanke innan du publicerar en text, en bild eller en video. Men var inte för rädd för att testa dig fram, så länge du håller dig inom lämpliga ramar. Tänk på vilken tonalitet du använder dig av när du kommunicerar och att den är genomgående i de budskap som du sänder ut.

Krisplan
Betänk även vad som skulle kunna gå snett. Hur ska ni hantera en situation som uppstår där någon skriver elaka kommentarer eller är missnöjda med något som ditt företag gjort? Tänk igenom detta och lägg upp en strategi för hur ni ska gå tillväga om det skulle hända. Det är alltid bättre att förekomma än att förekommas, som man så fint brukar säga.

RedbullFörebilder inom sociala medier
Jag har några företag som jag tycker har lyckats bra i sina sociala satsningar och som jag gärna hämtar inspiration ifrån. Nedan ser du ett urval:

  • Red Bull
  • Ving
  • Coca Cola
  • Samsung

Ett hett tips är att du själv letar upp dina konkurrenter i de sociala kanaler där de är aktiva för att se hur de jobbar och om du kan dra några lärdomar av dem. Min personliga åsikt är att man faktiskt kan kopiera några av de saker som ens konkurrenter gör men passa på att göra det ännu lite bättre. Varför uppfinna hjulet två gånger?