Att skriva för webben

För ett tid sedan höll jag en föreläsning för mina gamla kollegor på bemannings- och rekryteringsföretaget PerformIQ. De ville ha hjälp med att öka sin synbarhet på nätet och få lite tips på vad de ska tänka på när de bland annat skriver annonser och formulerar nyheter på sin hemsida. Jag satte därför ihop en liten guide som handlar om hur man kan gå tillväga för att öka sin synbarhet online.

På läsarens villkor

  • Vem vill vi nå? (Målgrupp)
  • Skriv för en särskild person i målgruppen
  • Se över detaljer och fakta
  • Be en kollega/vän att läsa igenom och ge feedback

Tänk efter vem det är du vill nå med din text. Vad har du för målgrupp? Tänk ut en persona, och försök att formulera ditt budskap efter det. Var också noggrann med att se över den fakta och detaljer som du tänkt dela med dig av, är information korrekt? Det finns inget som sticker så mycket i folks ögon som en text som förmedlar felaktiga uppgifter.

Det här med att “Ensam är stark” kan du droppa direkt, våga be om hjälp! Be en god vän eller en kollega att läsa igenom din text innan du publicerar den. Det är alltid lätt att bli “textblind” när man suttit länge med en och samma text. Och kom ihåg att konstruktiv kritik är något positivt, den får dig att utvecklas och bli ännu bättre!

”Remove the ”I” from your plans”

Det är lätt att utgå från sig själv när man skriver en text. Och det i sig behöver inte vara en negativ sak, men det är viktigt att vara medveten om vad som är ens egna tankar/känslor och åsikter. Det är lätt att dessa smyger sig in utan att du är medveten om det och att du därför tappar fokus på vem du egentligen skriver för. Vem vill du nå och hur ska du nå ut?

Skriv sökoptimerade texter

  • Google gillar text
  • Skriv alltid för besökaren
  • Rubriker bör innehålla primär sökordsfras
  • Använd dig av ingresser, underrubriker och mellanrubriker
  • Angeviktiga sökord tidigt i texten
  • Upprepa dig ibland, men ej så att det stör
  • Skriv alltid egna texter! Om du vill ranka högt är duplicerat innehåll strängt förbjudet

Rubriken är allt

  • Varför ska jag läsa den här texten?
  • Väck intresse!
  • Rubriken ska alltid ha täckning i texten
  • Rubriken måste vara begriplig
  • Var inte för kortfattad

En bra rubrik är A och O för att fånga läsarens intresse. Fångar du inte besökaren med en intressant rubrik så kommer hen inte heller att vilja läsa din text. Väck intresse! Men tänk på att rubriken alltid måste ha täckning i texten. Undvik därför att skriva så kallade “Hänt Extra” rubriker. Det är även viktigt att rubriken ska vara lätt att förstå och ta till sig, läsaren ska på några få sekunder få en uppfattning om vad texten handlar om. Däremot är det inte säkert att en kort rubrik gör det lättare för läsaren, ibland kan det vara precis tvärtom. Var därför noggrann när du tänker ut hur du ska formulera din rubrik. Lägg ner tid på den!

Börja alltid med det viktigaste först
Med tanke på det  informationssamhälle som vi lever i idag, där informationsflödet är enormt men tiden är knapp gäller det att gå rakt på sak. När du skriver en text ska du alltid börja med det viktigaste och mest intressanta först. Annars är risken stor att du tappar läsaren redan i ingressen. Ett tips är att du tänker på din text som en triangel, där du börjar med det viktigaste först och att du sedan successivt lägger in det som kan klassas som “mindre viktigt”

Skriva-for-webben

Skriv klart och tydligt!

  • Det viktiga är att bli förstådd
  • Enkelheten vinner på webben
  • Var rak på sak
  • Var försiktig med svåra och krångliga ord
  • Variera meningarnas längd

Det viktigaste när du skriver är att du gör dig förstådd, att läsaren kan ta till sig ditt budskap på ett bra sätt. Och på webben så vinner alltid enkelheten.  Det finns få människor som orkar sitta och läsa långa, tunga texter som innehåller svåra och krångliga ord. Keep it simple! Dessutom är det viktigt att du tänker på att variera längderna på dina meningar. Gör några riktigt korta meningar, några långa meningar och några som ligger lite mitt emellan. Det blir både lättare och roligare för besökaren att läsa din text då.

Så, vad väntar du på? Sätt igång och skriv nu. Och du, glöm inte: Syns du inte, finns du inte. 

Bli en fena på digitala medier

När jag började läsa till Webbkommunikatör/sociala medier vid Medieinstitutet var jag ganska grön. Och lite smått förvirrad. Vad skulle jag lägga fokus på först? I vilken ände är det bäst att börja? Det fanns ju så mycket information och så otroligt många nya kanaler att bemästra. Jag ville ju veta allt, kunna allt,  och gärna på samma gång.

I denna bloggpost har jag samlat en hel del erfarenheter och tips som främst är avsedda för er som nu befinner er i samma sits som jag gjorde när jag påbörjade mina studier 2011. När man var ny och osäker, men hade storslagna planer och en enorm aptit på ny kunskap.

Tips och tricks
Jag tänkte lista några saker som jag önskar att någon hade tipsat mig om när jag påbörjade mina studier. Även om jag lärde mig otroligt mycket genom såväl den teoretiska delen som den praktiska utan råd utifrån så hade jag verkligen uppskattat att få lite mer hjälp på vägen.

*Köp dig ett eget domännamn
Äger du inte redan ett eget domän? Köp ett. Du behöver inte krångla till det så mycket. Registera ett under ditt eget namn. Jag köpte tex. denna (beatricelindholm.se) under min studietid och det har jag aldrig fått ångra en sekund.

Mitt förslag här är att du använder dig av WordPress, då det är ett väldigt enkelt och smärtfritt verktyg som du kan sitta och mixtra med i en evighet.

Pineberry

*Lär dig grundläggande SEO
I samband med att du bygger upp din alldeles egna sajt så bör du även lära dig grundläggande SEO. Alltså, hur ska du på bästa sätt bygga upp din nya sida så att den uppskattas av sökmotorerna och genererar fler besökare? Detta är inte rocket science men kräver lite tid och engagemang. Det mesta du behöver veta för att komma igång när det gäller sidans struktur och innehåll hittar du på sökmotorkonsult.se

Och du, lär dig hur man använder sig av Google Analytics också. Det är ett jättebra mätverktyg för att bland annat se hur många besökare din sida har, vart de kommer ifrån, vilka sökord de använder sig av osv.

*Bli en stjärna på WordPress
När du har fått lite koll på hur det här med SEO fungerar så tycker jag även att du ska våga testa dig fram i verktyget WordPress. Byt tema, testa att koda lite själv, lek med färger, design och layout. Ibland blir det fel, ibland blir det rätt. Men det gäller att våga! Det mesta går att lösa och det finns väldigt många bra guider du kan använda dig av på vägen. Just Google it!

*Bli en flitig användare av sociala medier
De flesta människor som är sådär någorlunda moderna har säkert redan konton på exempelvis Facebook, Twitter, LinkedIn och Instagram. Det bör du också ha! Och har du inte det, så får du banne mig ta och skaffa det. Jag var väldigt anti Twitter i början, men ge det lite tid. Det kan vara ganska kul, plus att du kan knyta massa bra kontakter som du garanterat kommer få användning av i framtiden.

Sociala Medier

*Skriv så mycket du kan
Träning ger färdighet! Och det här med att skriva är ju banne mig en konst. Det kräver övning, övning, övning. Använd dig därför av din egen hemsida/blogg och skriv, bara skriv!

Är du student vid Medieinstitutet och har Torbjörn som lärare i praktiskt/journalistiskt skrivande så bör du inte missa en enda av hans lektioner. De är guld värda, det kommer du märka ganska snart. Och gör du inte det så kan jag bara beklaga.

*Lägg stort fokus på dina praktikperioder
Teori och föreläsningar i all ära, men praktikerna är oerhört viktiga för att du ska få testa på att göra saker på riktigt och få ett bra självförtroende. Tänk därför noga ut på vad du vill göra och vart du helst skulle vilja vara. Var inte rädd för att testa på något nytt, välj och vraka och försök att testa på så mycket olika saker som möjligt. På så vis får du en bred kompetens som du kan spetsa ditt CV med, samtidigt som du förhoppningsvis hittar en egen nisch som du vill satsa mer på längre fram.

*Läs, läs, läs
LÄS! Försök hänga med i vad som händer i den digitala världen genom att hänga med vad som sägs på Twitter, i bloggar, på nyheterna osv. Leta upp intressanta och kunniga människor att följa och var inte rädd för att ställa frågor eller att delta i diskussioner. Och böcker är viktigt, läs så många du kan och har tid med. Det är bra för ditt ordförråd och din allmänbildning.

*Lär dig viktiga program 
Sist, men inte minst så vill jag påminna er om att försöka lära er så många program som ni orkar med, och som ni själva anser att ni har användning för. Mina två största rekommendationer är att ni grottar ner er ordentligt i Photoshop och InDesign. Men det kan även bra att veta hur man klipper lite film och justerar ljudfiler. Att ni har koll på Officepaketet tar jag för givet.

Om ni får chansen att testa på att jobba i ett nytt publiceringsverktyg, ta den! Ofta kan det ses som meriterande om man har koll på exempelvis EpiServer eller liknande.

Kör hårt och lycka till! 

En användbar storleksguide till din facebooksida

Att hålla koll på sin facebooksidas olika bildstorlekar/dimensioner är inte alltid det lättaste. Och jag har åtskilliga gånger fått googla mig fram för att ta reda på de olika dimensionerna på såväl omslagsbild som profilbild. Därför tänkte jag nu försöka få till en användbar liten fusklapp där man kan se alla olika dimensioner på de bildformat som finns på ett företags facebooksida – samlade på ett och samma ställe.

“En bild säger mer än tusen ord”

För de flesta av oss som jobbar med facebooksidor av olika slag så är det väl känt att Facebooks tidslinje erbjuder en mängd olika utrymmen som vi kan använda oss av för att visuellt framföra våra budskap. Det kan handla om att väcka känslor hos våra besökare, förmedla information, dela med oss av frågor, funderingar eller värderingar. För att nämna några exempel.

Jag har under de senaste två åren drivit ett flertal facebooksidor för olika företag men kommer i denna bloggpost att utgå från min brors företagssida, DropinBikes för att guida er igenom denna djungel av bildstorlekar. Personligen föredrar jag att använda Facebook på engelska men jag ska försöka att översätta så korrekt som möjligt för er som hellre  föredrar att navigera sig runt på svenska.

Facebook-storleksguide

Omslagsbild/Cover Photo
Omslagsbilden är väldigt framträdande på en företagssida så välj din bild med omsorg. Använd gärna en bild som är kopplad till din verksamhet på något sätt och som har dimensionerna 851×315 pixlar.

Profilbild/Profile Picture
Din profilbild bör vara 160×160 pixlar och här är det vanligast att man lägger in företagets logotype som besökarna direkt kan relatera till och koppla ihop med den verksamhet du bedriver.

Om/About
Här fyller du i en kort beskrivning av din verksamhet, dock är det bara de första 255 tecknen som är synbara för besökaren vid en första inblick. För att läsa en eventuell längre beskrivning måste besökare klicka på länken ”Om”.

Senaste foto/Latest Photo och applikationsbild/App Images
Ditt senaste fotografi och dina applikationer ligger som widgets som du kan flytta om i ordning på, om du så önskar. Både ”Senaste fotot” och ”Apparna” har dimensionerna 111×74 pixlar.

Inlägg

Inlägg på tidslinjen/Timeline Preview
När du postar en länk så spelar storleken ingen större roll egentligen, så länge som bilderna är fyrkantiga i någon mån. Dock är den optimala storleken på en bild som ska visas på din tidslinje 403×403 pixlar. Tänk även på att din text inte för överskrida 63 206 tecken.

Händelse-Facebook

Höjdpunkter och livshändelse/Highlighted Post and Milestone
Om du vill göra en av dina poster mer iögonfallande så kan du välja att markera den som en höjdpunkt. Detta gör du enkelt genom att klicka på den lilla markeringen på den post du publicerat och sedan klicka på stjärnsymbolen med texten höjdpunkt. Tänk då på att ändra bredden på din bild till 843 pixlar eftersom posten då kommer att bre ut sig över båda spalterna på din tidslinje. (Den optimala dimensionen är 843×403 pixlar)

Minityrbild/Thumbnail
114×114 pixlar är måtten på de inlägg som har en minityrbild och det är främst de inlägg som man gör som är länkade.

Länk-Facebook

Tyckte du att den här bloggposten var användbar? I så fall får du gärna dela den vidare. Och har du några frågor/funderingar så är du självklart mer än välkommen att skicka mig ett mail eller lämna en kommentar här.

Gör en strategi för företagets närvaro i sociala medier

Precis som i all marknadsföring så är det bra om det finns en tanke bakom varje handling, och detta gäller förstås även för dig som vill göra ditt företag framgångsrikt i sociala medier. I samband med min nya jobb på smörjmedelsföretaget Castrol så har jag tagit fram en strategisk plan på vad man bör tänka på innan man väljer vilka kanaler man ska finnas i och varför.

Jag har valt att göra en sammanfattning av de bitar som jag anser vara viktigast i den här bloggposten. Dock vill jag vara noggrann med att påpeka att dessa åsikter är mina egna och inte representerar min arbetsgivare.

Sociala Medier

Gör upp en plan
Börja med att göra en noggrann plan där du tänker efter vad du önskar få ut av den sociala satsningen, vilken målgrupp du ska rikta dig till och vilket budskap du vill förmedla. Har du inte tänk igenom detta så är risken stor att du inte får de resultat som du vill ha och att hela satsningen faller platt.

Sätt upp mål
Alla mål du sätter upp ska vara mätbara för att du ska få ett värde på vad din satsning i sociala medier ger dig. Sätt därför upp såväl korta som långsiktiga mål och följ upp dessa med jämna mellanrum.

Målgrupp
För att ditt budskap ska tas emot på rätt sätt och få önskat effekt så är det viktigt att du känner din målgrupp väl. Kartlägg därför din målgrupp noggrant innan du bestämmer dig för vilka kanaler du ska använda dig av och varför. Några faktorer som du bör titta på är bland annat:

  • Ålder
  • Kön
  • Etnicitet
  • Teknisk mognad
  • Intressen
  • Vilka sociala medier använder målgruppen?
  • När på dygnet använder de främst sociala medier?

Val av kanal
I dagsläget finns det många sociala medier som du kan använda dig av, men tänk noga igenom vilka du bestämmer dig för att välja. Tänk på att det tar väldigt mycket tid och energi att bygga upp en framgångsrik närvaro och då är det bättre att satsa på en eller två kanaler istället för 10 stycken som du inte klarar av att underhålla och bevaka. Välj därför den kanal/de kanaler där din målgrupp främst befinner sig för att få det resultat som du önskar.

Innehåll
Vad vill du förmedla till din målgrupp? Vad tycker din målgrupp om? Ha alltid dessa frågor i åtanke innan du publicerar en text, en bild eller en video. Men var inte för rädd för att testa dig fram, så länge du håller dig inom lämpliga ramar. Tänk på vilken tonalitet du använder dig av när du kommunicerar och att den är genomgående i de budskap som du sänder ut.

Krisplan
Betänk även vad som skulle kunna gå snett. Hur ska ni hantera en situation som uppstår där någon skriver elaka kommentarer eller är missnöjda med något som ditt företag gjort? Tänk igenom detta och lägg upp en strategi för hur ni ska gå tillväga om det skulle hända. Det är alltid bättre att förekomma än att förekommas, som man så fint brukar säga.

RedbullFörebilder inom sociala medier
Jag har några företag som jag tycker har lyckats bra i sina sociala satsningar och som jag gärna hämtar inspiration ifrån. Nedan ser du ett urval:

  • Red Bull
  • Ving
  • Coca Cola
  • Samsung

Ett hett tips är att du själv letar upp dina konkurrenter i de sociala kanaler där de är aktiva för att se hur de jobbar och om du kan dra några lärdomar av dem. Min personliga åsikt är att man faktiskt kan kopiera några av de saker som ens konkurrenter gör men passa på att göra det ännu lite bättre. Varför uppfinna hjulet två gånger?

Hur skapar man ett bra nyhetsbrev?

I samband med att man registrerar sig på en företagssajt så får man ofta en förfrågan om att prenumerera på företagets nyhetsbrev. Jag brukar oftast tacka nej till detta då de flesta nyhetsbrev som jag hittills har fått i min inbox har saknat såväl bra innehåll som en läsvänlig layout.

I min tidigare roll som Marknadsföringsassistent hos bemannings- och rekryteringsföretaget PerformIQ så gjorde jag därför lite research om hur man kan gå tillväga för att skapa ett attraktivt nyhetsbrev med bra innehåll. Nedan har jag sammanställt en del av mitt researcharbete som baserats på mina egna erfarenheter, samtal med vänner och bekanta samt en föreläsning med företaget Spoon.

Innan du börjar skapa ditt nyhetsbrev så bör du lägga upp en realistisk strategi. Om du tycker det är svårt så kan det vara klokt att bolla med några goda vänner eller kollegor. Självklart är det även bra om du hör dig för med några av företagets befintliga kunder också eftersom det är för dem som nyhetsbrevet är till för i första hand.

Tre viktiga insikter om nyhetsbrev 

  • Nyhetsbrev läses i snitt i 11 sekunder
  • Vänsterspalten får 80 procent mer uppmärksamhet än högerspalten
  • 40 procent av tiden läggs på rubriker

Lägg upp en strategi som svarar på följande frågor:

  1. Varför gör vi det här nyhetsbrevet?
  2. Vilken/vilka målgrupper vill vi nå?
  3. Vilken effekt vill vi uppnå? Vad vill vi få för respons?
  4. Utgivningsplan – Hur ofta ska nyhetsbrevet ges ut och varför?

Några tips på vägen

Satsa på nytta, nöje och identifikation
Skriv artiklar som är till nytta för din målgrupp. Som skapar ett värde och som de lätt kan ta till sig och identifiera sig med. Att ta till humor är ofta uppskattat. Satsa därför på ett innehåll som innehåller exempelvis en rolig rubrik, en oväntad vinkling eller video som får det att dra lite grann i smilbanden. Men var lite försiktig, om du går ut för hårt här så finns det en risk att ditt företag kan uppfattas som oseriöst. Tänk på hur du formulerar dig i dina texter. Använd dig inte av en journalistik som kan uppfattas som påträngande av läsaren eller som uppfattas som för ”säljig”.

Våga sålla bland dina uppslag!
Ibland kan det vara riktigt svårt att välja ut vilken information som man vill ha med i sitt nyhetsbrev. Troligtvis sitter du på en mängd med olika uppslag och skulle helst vilja ta med de flesta. Välj ut ett fåtal som du anser är bäst och förkasta resten. Informationen får inte bli överflödig. Var försiktig med hur långa artiklar du skriver. Det är lätt att tappa läsaren på vägen om din text är för lång. Tänk även på att de texter du skriver alltid ska vara anpassade efter din målgrupp.

Utnyttja statistiken för att förbättra ditt resultat
Självklart kan ingen vara bäst på allt. Speciellt inte i början. Avsätt därför tid för att gå igenom statistiken för ditt nyhetsbrev för att sedan kunna ändra och förbättra det över tid. Lägg extra mycket fokus på siffror som rör öppningsfrekvens, mest klickade artiklar och de artiklar som har blivit minst klickade. På så vis får du reda på vilka rubriker och artiklar som funkar för just din målgrupp.

Var kort, konkret och rakt på sak!
Satsa på att skriva korta och koncisa rubriker samtidigt som du håller dina ingresser relativt korta. De ska locka till läsning!
Det är även viktigt att alltid ha en tanke bakom layouten för nyhetsbrevet. Vilka nyheter som ska placeras var samt vilka bilder och färger man bör använda sig av. Dessutom är det viktigt att tydligt visa vad som är vad i nyhetsbrev. Markera därför alltid ut länkar, videos etc. för att läsaren lätt ska kunna ta sig till innehållet på rätt sätt.

Sprid innehållet utanför mejlboxen
Om du har skapat ett riktigt bra nyhetsbrev så ska du självklart försöka att sprida innehållet utanför dina kunders mejlbox. Dela därför gärna med dig av en länk direkt till brevet via exempelvis Facebook, Twitter och LinkedIn. Du kan även använda sig av så kallade ambassadörer som har många följare/fans och som i sin tur hjälper dig att sprida din information vidare. Eller starta ett samarbete med ett par bloggare som brinner för samma ämnen som du och ditt företag gör för att på så vis nå ut till fler människor i din tilltänkta målgrupp.

Det ska vara lätt att avregistrera sig
Sist men inte minst bör du alltid se till att mottagaren lätt kan avskriva sig från att få nyhetsbrevet skickat till sig om denna inte längre är intresserad. Om inte den informationen framgår klart och tydligt så är det lätt att personen ifråga blir irriterad och sannolikheten att du inom kort kommer att få ett argt samtal/mail är relativt stor.

Har du några fler tips eller åsikter om vad man bör tänka på när man lägger upp en strategi samt skriver ett nyhetsbrev? I så fall  får du jättegärna dela med dig av dina tankar i kommentarfältet eller skicka mig ett mail på lindholm.beatrice@mail.com