Ses vi på Webbdagarna i Göteborg?

0 No tags Permalink

Då var det spikat och klart! Den 25 september åker jag ner till Webbdagarna i Göteborg för att hålla en föreläsning under ett av de fyra kunskapsspåren på temat Content Marketing. Fortfarande inte helt hundra på vilken tid jag kommer att gå på, det blir antingen 13:10 eller 13:45.

Här kommer du framöver att kunna hitta det uppdaterade schemat för Webbdagarna i Göteborg – dag två.

beatrice-lindholm-webbdagarna-gbg

Konsten att skriva för besökare och sökmotorer

Varje dag i Sverige görs det över 45 miljoner google-sökningar. Användare som vill köpa en produkt, boka en tjänst eller fylla en kunskapslucka. Men hur går du tillväga för att skapa innehåll på din webbplats som både tilltalar din målgrupp och som även Google uppskattar och premierar?

Jag delar med mig av mina bästa tips för hur du går tillväga för att sökmotoroptimera ditt innehåll och därmed öka din digitala närvaro. Du kommer att få konkreta tips, baserade på praktisk erfarenhet, som du direkt kan använda i din egen verksamhet.

beatrice-lindholm-webbdagarna-gbg

Biljetter till Webbdagarna i Göteborg 23-24 september

Är du en kund, kollega, vän eller bekant som är sugen på att delta får du gärna höra av dig till mig. Jag har nämligen fått förmånen att kunna erbjuda biljetter till Webbdagarna i Göteborg till ett rabatterat pris:  5950 kr (ord.pris 7950 kr). Men har du inte möjlighet att vara med på plats så kan du ju alltid peppa mig på håll genom att skicka ett uppmuntrade sms, mail eller en kärleksfull tweet.

Hoppas vi ses där!

Att skriva för webben

För ett tid sedan höll jag en föreläsning för mina gamla kollegor på bemannings- och rekryteringsföretaget PerformIQ. De ville ha hjälp med att öka sin synbarhet på nätet och få lite tips på vad de ska tänka på när de bland annat skriver annonser och formulerar nyheter på sin hemsida. Jag satte därför ihop en liten guide som handlar om hur man kan gå tillväga för att öka sin synbarhet online.

På läsarens villkor

  • Vem vill vi nå? (Målgrupp)
  • Skriv för en särskild person i målgruppen
  • Se över detaljer och fakta
  • Be en kollega/vän att läsa igenom och ge feedback

Tänk efter vem det är du vill nå med din text. Vad har du för målgrupp? Tänk ut en persona, och försök att formulera ditt budskap efter det. Var också noggrann med att se över den fakta och detaljer som du tänkt dela med dig av, är information korrekt? Det finns inget som sticker så mycket i folks ögon som en text som förmedlar felaktiga uppgifter.

Det här med att “Ensam är stark” kan du droppa direkt, våga be om hjälp! Be en god vän eller en kollega att läsa igenom din text innan du publicerar den. Det är alltid lätt att bli “textblind” när man suttit länge med en och samma text. Och kom ihåg att konstruktiv kritik är något positivt, den får dig att utvecklas och bli ännu bättre!

”Remove the ”I” from your plans”

Det är lätt att utgå från sig själv när man skriver en text. Och det i sig behöver inte vara en negativ sak, men det är viktigt att vara medveten om vad som är ens egna tankar/känslor och åsikter. Det är lätt att dessa smyger sig in utan att du är medveten om det och att du därför tappar fokus på vem du egentligen skriver för. Vem vill du nå och hur ska du nå ut?

Skriv sökoptimerade texter

  • Google gillar text
  • Skriv alltid för besökaren
  • Rubriker bör innehålla primär sökordsfras
  • Använd dig av ingresser, underrubriker och mellanrubriker
  • Angeviktiga sökord tidigt i texten
  • Upprepa dig ibland, men ej så att det stör
  • Skriv alltid egna texter! Om du vill ranka högt är duplicerat innehåll strängt förbjudet

Rubriken är allt

  • Varför ska jag läsa den här texten?
  • Väck intresse!
  • Rubriken ska alltid ha täckning i texten
  • Rubriken måste vara begriplig
  • Var inte för kortfattad

En bra rubrik är A och O för att fånga läsarens intresse. Fångar du inte besökaren med en intressant rubrik så kommer hen inte heller att vilja läsa din text. Väck intresse! Men tänk på att rubriken alltid måste ha täckning i texten. Undvik därför att skriva så kallade “Hänt Extra” rubriker. Det är även viktigt att rubriken ska vara lätt att förstå och ta till sig, läsaren ska på några få sekunder få en uppfattning om vad texten handlar om. Däremot är det inte säkert att en kort rubrik gör det lättare för läsaren, ibland kan det vara precis tvärtom. Var därför noggrann när du tänker ut hur du ska formulera din rubrik. Lägg ner tid på den!

Börja alltid med det viktigaste först
Med tanke på det  informationssamhälle som vi lever i idag, där informationsflödet är enormt men tiden är knapp gäller det att gå rakt på sak. När du skriver en text ska du alltid börja med det viktigaste och mest intressanta först. Annars är risken stor att du tappar läsaren redan i ingressen. Ett tips är att du tänker på din text som en triangel, där du börjar med det viktigaste först och att du sedan successivt lägger in det som kan klassas som “mindre viktigt”

Skriva-for-webben

Skriv klart och tydligt!

  • Det viktiga är att bli förstådd
  • Enkelheten vinner på webben
  • Var rak på sak
  • Var försiktig med svåra och krångliga ord
  • Variera meningarnas längd

Det viktigaste när du skriver är att du gör dig förstådd, att läsaren kan ta till sig ditt budskap på ett bra sätt. Och på webben så vinner alltid enkelheten.  Det finns få människor som orkar sitta och läsa långa, tunga texter som innehåller svåra och krångliga ord. Keep it simple! Dessutom är det viktigt att du tänker på att variera längderna på dina meningar. Gör några riktigt korta meningar, några långa meningar och några som ligger lite mitt emellan. Det blir både lättare och roligare för besökaren att läsa din text då.

Så, vad väntar du på? Sätt igång och skriv nu. Och du, glöm inte: Syns du inte, finns du inte. 

Bli en fena på digitala medier

När jag började läsa till Webbkommunikatör/sociala medier vid Medieinstitutet var jag ganska grön. Och lite smått förvirrad. Vad skulle jag lägga fokus på först? I vilken ände är det bäst att börja? Det fanns ju så mycket information och så otroligt många nya kanaler att bemästra. Jag ville ju veta allt, kunna allt,  och gärna på samma gång.

I denna bloggpost har jag samlat en hel del erfarenheter och tips som främst är avsedda för er som nu befinner er i samma sits som jag gjorde när jag påbörjade mina studier 2011. När man var ny och osäker, men hade storslagna planer och en enorm aptit på ny kunskap.

Tips och tricks
Jag tänkte lista några saker som jag önskar att någon hade tipsat mig om när jag påbörjade mina studier. Även om jag lärde mig otroligt mycket genom såväl den teoretiska delen som den praktiska utan råd utifrån så hade jag verkligen uppskattat att få lite mer hjälp på vägen.

*Köp dig ett eget domännamn
Äger du inte redan ett eget domän? Köp ett. Du behöver inte krångla till det så mycket. Registera ett under ditt eget namn. Jag köpte tex. denna (beatricelindholm.se) under min studietid och det har jag aldrig fått ångra en sekund.

Mitt förslag här är att du använder dig av WordPress, då det är ett väldigt enkelt och smärtfritt verktyg som du kan sitta och mixtra med i en evighet.

Pineberry

*Lär dig grundläggande SEO
I samband med att du bygger upp din alldeles egna sajt så bör du även lära dig grundläggande SEO. Alltså, hur ska du på bästa sätt bygga upp din nya sida så att den uppskattas av sökmotorerna och genererar fler besökare? Detta är inte rocket science men kräver lite tid och engagemang. Det mesta du behöver veta för att komma igång när det gäller sidans struktur och innehåll hittar du på sökmotorkonsult.se

Och du, lär dig hur man använder sig av Google Analytics också. Det är ett jättebra mätverktyg för att bland annat se hur många besökare din sida har, vart de kommer ifrån, vilka sökord de använder sig av osv.

*Bli en stjärna på WordPress
När du har fått lite koll på hur det här med SEO fungerar så tycker jag även att du ska våga testa dig fram i verktyget WordPress. Byt tema, testa att koda lite själv, lek med färger, design och layout. Ibland blir det fel, ibland blir det rätt. Men det gäller att våga! Det mesta går att lösa och det finns väldigt många bra guider du kan använda dig av på vägen. Just Google it!

*Bli en flitig användare av sociala medier
De flesta människor som är sådär någorlunda moderna har säkert redan konton på exempelvis Facebook, Twitter, LinkedIn och Instagram. Det bör du också ha! Och har du inte det, så får du banne mig ta och skaffa det. Jag var väldigt anti Twitter i början, men ge det lite tid. Det kan vara ganska kul, plus att du kan knyta massa bra kontakter som du garanterat kommer få användning av i framtiden.

Sociala Medier

*Skriv så mycket du kan
Träning ger färdighet! Och det här med att skriva är ju banne mig en konst. Det kräver övning, övning, övning. Använd dig därför av din egen hemsida/blogg och skriv, bara skriv!

Är du student vid Medieinstitutet och har Torbjörn som lärare i praktiskt/journalistiskt skrivande så bör du inte missa en enda av hans lektioner. De är guld värda, det kommer du märka ganska snart. Och gör du inte det så kan jag bara beklaga.

*Lägg stort fokus på dina praktikperioder
Teori och föreläsningar i all ära, men praktikerna är oerhört viktiga för att du ska få testa på att göra saker på riktigt och få ett bra självförtroende. Tänk därför noga ut på vad du vill göra och vart du helst skulle vilja vara. Var inte rädd för att testa på något nytt, välj och vraka och försök att testa på så mycket olika saker som möjligt. På så vis får du en bred kompetens som du kan spetsa ditt CV med, samtidigt som du förhoppningsvis hittar en egen nisch som du vill satsa mer på längre fram.

*Läs, läs, läs
LÄS! Försök hänga med i vad som händer i den digitala världen genom att hänga med vad som sägs på Twitter, i bloggar, på nyheterna osv. Leta upp intressanta och kunniga människor att följa och var inte rädd för att ställa frågor eller att delta i diskussioner. Och böcker är viktigt, läs så många du kan och har tid med. Det är bra för ditt ordförråd och din allmänbildning.

*Lär dig viktiga program 
Sist, men inte minst så vill jag påminna er om att försöka lära er så många program som ni orkar med, och som ni själva anser att ni har användning för. Mina två största rekommendationer är att ni grottar ner er ordentligt i Photoshop och InDesign. Men det kan även bra att veta hur man klipper lite film och justerar ljudfiler. Att ni har koll på Officepaketet tar jag för givet.

Om ni får chansen att testa på att jobba i ett nytt publiceringsverktyg, ta den! Ofta kan det ses som meriterande om man har koll på exempelvis EpiServer eller liknande.

Kör hårt och lycka till! 

8 användbara tillägg för dig som använder Chrome

0 , , , Permalink

Det finns oändliga många bra tillägg för oss som helst använder Chrome som standardwebbläsare. Jag tänkte därför dela med mig av några tips på tillägg/plugins som jag gillar att använda och som enligt mig är användbara både på jobbet och på fritiden. Alla tillägg är gratis och installeras enkelt med några simpla klick.

  1. Last Pass- håller koll på alla dina lösenord, oavsett vilken sida du är inne på. Jag använder det i princip på alla sidor som kräver inloggningsuppgifter av olika slag då det annars är alldeles för lätt att gå vilse i lösenordsträsket.
  2. Goo.gl URL Shortener – är precis som namnet antyder ett tillägg som kortar ner URL- adresser. Perfekt när du har ett begränsat antal tecken som på exempelvis Twitter. Gå in på den sidan du vill länka till och tryck på pluginet och vips har du fått en förkortad URL.
  3.  Note Any Where – Om du känner att du vill göra en notis eller en anteckning på en sajt använder du det här tillägget. Det funkar precis som med riktiga post-it lappar. Bara det att de sparas på de sajter där du väljer att sätta fast dem. På så vis kan du göra smarta notiser som sparas på sidan till nästa gång du besöker den. (Se exempelbild nedan)
    Post-it
  4. Screen Capture – med ett enkelt klick kan du kopiera en hel sida, eller delar av den för att sedan spara information du är intresserad av.
  5. Gmail checker– håller koll på din inkorg på gmail åt dig, utan att du behöver logga in och ha ditt epost-konto ständigt öppet i en egen flik.
  6. Invite all eller Auto Select All Facebook Friends – alla som någonsin har försökt att bjuda in alla sina vänner till ett event eller till att gilla en sida kommer älska detta. Det gjorde i alla fall jag då jag verkligen inte hade tålamod att manuellt klicka i varje person i min vänlista. Med hjälp av denna smarta funktion installeras nämligen en funktion som heter ”Select all” och vips så har du sparat massor av tid.
  7. Unfollowers.me – håller koll på dina followers via twitter. Vilka har avföljt dig? Använd denna funktion för att hålla koll på hur dina upplägg uppfattas av andra. Om din populäritet sjunker drastiskt så kanske det är dags att se över dina tweets med kritiska ögon.
  8. SEO- for Chrome – hjälper dig att göra analyser, hålla koll på viktiga nyckelord, länkar, PageRank och andra användbara funktioner som underlättar för dig som jobbar med SEO i någon form.

Har du några andra tillägg som du älskar så får du jättegärna dela med dig. Såklart!

Jobbar lite på Netigate

2 , Permalink

Både igår och idag har jag jobbat lite extra hos Netigate. Ett företag som jobbar med enkätundersökningar av olika slag.

De sitter i fin, fina lokaler på Lästmakargatan 20 och jag trivs väldigt bra. Det är ett skönt gäng här som bjuder på sig själva och som verkligen tog emot mig med öppna armar. Men på måndag är jag tillbaka på PerformIQ i vanlig ordning.

Trevlig helg!

20121012-141608.jpg

20121012-141623.jpg

20121012-141649.jpg