Bli en fena på digitala medier

När jag började läsa till Webbkommunikatör/sociala medier vid Medieinstitutet var jag ganska grön. Och lite smått förvirrad. Vad skulle jag lägga fokus på först? I vilken ände är det bäst att börja? Det fanns ju så mycket information och så otroligt många nya kanaler att bemästra. Jag ville ju veta allt, kunna allt,  och gärna på samma gång.

I denna bloggpost har jag samlat en hel del erfarenheter och tips som främst är avsedda för er som nu befinner er i samma sits som jag gjorde när jag påbörjade mina studier 2011. När man var ny och osäker, men hade storslagna planer och en enorm aptit på ny kunskap.

Tips och tricks
Jag tänkte lista några saker som jag önskar att någon hade tipsat mig om när jag påbörjade mina studier. Även om jag lärde mig otroligt mycket genom såväl den teoretiska delen som den praktiska utan råd utifrån så hade jag verkligen uppskattat att få lite mer hjälp på vägen.

*Köp dig ett eget domännamn
Äger du inte redan ett eget domän? Köp ett. Du behöver inte krångla till det så mycket. Registera ett under ditt eget namn. Jag köpte tex. denna (beatricelindholm.se) under min studietid och det har jag aldrig fått ångra en sekund.

Mitt förslag här är att du använder dig av WordPress, då det är ett väldigt enkelt och smärtfritt verktyg som du kan sitta och mixtra med i en evighet.

Pineberry

*Lär dig grundläggande SEO
I samband med att du bygger upp din alldeles egna sajt så bör du även lära dig grundläggande SEO. Alltså, hur ska du på bästa sätt bygga upp din nya sida så att den uppskattas av sökmotorerna och genererar fler besökare? Detta är inte rocket science men kräver lite tid och engagemang. Det mesta du behöver veta för att komma igång när det gäller sidans struktur och innehåll hittar du på sökmotorkonsult.se

Och du, lär dig hur man använder sig av Google Analytics också. Det är ett jättebra mätverktyg för att bland annat se hur många besökare din sida har, vart de kommer ifrån, vilka sökord de använder sig av osv.

*Bli en stjärna på WordPress
När du har fått lite koll på hur det här med SEO fungerar så tycker jag även att du ska våga testa dig fram i verktyget WordPress. Byt tema, testa att koda lite själv, lek med färger, design och layout. Ibland blir det fel, ibland blir det rätt. Men det gäller att våga! Det mesta går att lösa och det finns väldigt många bra guider du kan använda dig av på vägen. Just Google it!

*Bli en flitig användare av sociala medier
De flesta människor som är sådär någorlunda moderna har säkert redan konton på exempelvis Facebook, Twitter, LinkedIn och Instagram. Det bör du också ha! Och har du inte det, så får du banne mig ta och skaffa det. Jag var väldigt anti Twitter i början, men ge det lite tid. Det kan vara ganska kul, plus att du kan knyta massa bra kontakter som du garanterat kommer få användning av i framtiden.

Sociala Medier

*Skriv så mycket du kan
Träning ger färdighet! Och det här med att skriva är ju banne mig en konst. Det kräver övning, övning, övning. Använd dig därför av din egen hemsida/blogg och skriv, bara skriv!

Är du student vid Medieinstitutet och har Torbjörn som lärare i praktiskt/journalistiskt skrivande så bör du inte missa en enda av hans lektioner. De är guld värda, det kommer du märka ganska snart. Och gör du inte det så kan jag bara beklaga.

*Lägg stort fokus på dina praktikperioder
Teori och föreläsningar i all ära, men praktikerna är oerhört viktiga för att du ska få testa på att göra saker på riktigt och få ett bra självförtroende. Tänk därför noga ut på vad du vill göra och vart du helst skulle vilja vara. Var inte rädd för att testa på något nytt, välj och vraka och försök att testa på så mycket olika saker som möjligt. På så vis får du en bred kompetens som du kan spetsa ditt CV med, samtidigt som du förhoppningsvis hittar en egen nisch som du vill satsa mer på längre fram.

*Läs, läs, läs
LÄS! Försök hänga med i vad som händer i den digitala världen genom att hänga med vad som sägs på Twitter, i bloggar, på nyheterna osv. Leta upp intressanta och kunniga människor att följa och var inte rädd för att ställa frågor eller att delta i diskussioner. Och böcker är viktigt, läs så många du kan och har tid med. Det är bra för ditt ordförråd och din allmänbildning.

*Lär dig viktiga program 
Sist, men inte minst så vill jag påminna er om att försöka lära er så många program som ni orkar med, och som ni själva anser att ni har användning för. Mina två största rekommendationer är att ni grottar ner er ordentligt i Photoshop och InDesign. Men det kan även bra att veta hur man klipper lite film och justerar ljudfiler. Att ni har koll på Officepaketet tar jag för givet.

Om ni får chansen att testa på att jobba i ett nytt publiceringsverktyg, ta den! Ofta kan det ses som meriterande om man har koll på exempelvis EpiServer eller liknande.

Kör hårt och lycka till! 

En användbar storleksguide till din facebooksida

Att hålla koll på sin facebooksidas olika bildstorlekar/dimensioner är inte alltid det lättaste. Och jag har åtskilliga gånger fått googla mig fram för att ta reda på de olika dimensionerna på såväl omslagsbild som profilbild. Därför tänkte jag nu försöka få till en användbar liten fusklapp där man kan se alla olika dimensioner på de bildformat som finns på ett företags facebooksida – samlade på ett och samma ställe.

“En bild säger mer än tusen ord”

För de flesta av oss som jobbar med facebooksidor av olika slag så är det väl känt att Facebooks tidslinje erbjuder en mängd olika utrymmen som vi kan använda oss av för att visuellt framföra våra budskap. Det kan handla om att väcka känslor hos våra besökare, förmedla information, dela med oss av frågor, funderingar eller värderingar. För att nämna några exempel.

Jag har under de senaste två åren drivit ett flertal facebooksidor för olika företag men kommer i denna bloggpost att utgå från min brors företagssida, DropinBikes för att guida er igenom denna djungel av bildstorlekar. Personligen föredrar jag att använda Facebook på engelska men jag ska försöka att översätta så korrekt som möjligt för er som hellre  föredrar att navigera sig runt på svenska.

Facebook-storleksguide

Omslagsbild/Cover Photo
Omslagsbilden är väldigt framträdande på en företagssida så välj din bild med omsorg. Använd gärna en bild som är kopplad till din verksamhet på något sätt och som har dimensionerna 851×315 pixlar.

Profilbild/Profile Picture
Din profilbild bör vara 160×160 pixlar och här är det vanligast att man lägger in företagets logotype som besökarna direkt kan relatera till och koppla ihop med den verksamhet du bedriver.

Om/About
Här fyller du i en kort beskrivning av din verksamhet, dock är det bara de första 255 tecknen som är synbara för besökaren vid en första inblick. För att läsa en eventuell längre beskrivning måste besökare klicka på länken ”Om”.

Senaste foto/Latest Photo och applikationsbild/App Images
Ditt senaste fotografi och dina applikationer ligger som widgets som du kan flytta om i ordning på, om du så önskar. Både ”Senaste fotot” och ”Apparna” har dimensionerna 111×74 pixlar.

Inlägg

Inlägg på tidslinjen/Timeline Preview
När du postar en länk så spelar storleken ingen större roll egentligen, så länge som bilderna är fyrkantiga i någon mån. Dock är den optimala storleken på en bild som ska visas på din tidslinje 403×403 pixlar. Tänk även på att din text inte för överskrida 63 206 tecken.

Händelse-Facebook

Höjdpunkter och livshändelse/Highlighted Post and Milestone
Om du vill göra en av dina poster mer iögonfallande så kan du välja att markera den som en höjdpunkt. Detta gör du enkelt genom att klicka på den lilla markeringen på den post du publicerat och sedan klicka på stjärnsymbolen med texten höjdpunkt. Tänk då på att ändra bredden på din bild till 843 pixlar eftersom posten då kommer att bre ut sig över båda spalterna på din tidslinje. (Den optimala dimensionen är 843×403 pixlar)

Minityrbild/Thumbnail
114×114 pixlar är måtten på de inlägg som har en minityrbild och det är främst de inlägg som man gör som är länkade.

Länk-Facebook

Tyckte du att den här bloggposten var användbar? I så fall får du gärna dela den vidare. Och har du några frågor/funderingar så är du självklart mer än välkommen att skicka mig ett mail eller lämna en kommentar här.