Hur skapar man ett bra nyhetsbrev?

I samband med att man registrerar sig på en företagssajt så får man ofta en förfrågan om att prenumerera på företagets nyhetsbrev. Jag brukar oftast tacka nej till detta då de flesta nyhetsbrev som jag hittills har fått i min inbox har saknat såväl bra innehåll som en läsvänlig layout.

I min tidigare roll som Marknadsföringsassistent hos bemannings- och rekryteringsföretaget PerformIQ så gjorde jag därför lite research om hur man kan gå tillväga för att skapa ett attraktivt nyhetsbrev med bra innehåll. Nedan har jag sammanställt en del av mitt researcharbete som baserats på mina egna erfarenheter, samtal med vänner och bekanta samt en föreläsning med företaget Spoon.

Innan du börjar skapa ditt nyhetsbrev så bör du lägga upp en realistisk strategi. Om du tycker det är svårt så kan det vara klokt att bolla med några goda vänner eller kollegor. Självklart är det även bra om du hör dig för med några av företagets befintliga kunder också eftersom det är för dem som nyhetsbrevet är till för i första hand.

Tre viktiga insikter om nyhetsbrev 

  • Nyhetsbrev läses i snitt i 11 sekunder
  • Vänsterspalten får 80 procent mer uppmärksamhet än högerspalten
  • 40 procent av tiden läggs på rubriker

Lägg upp en strategi som svarar på följande frågor:

  1. Varför gör vi det här nyhetsbrevet?
  2. Vilken/vilka målgrupper vill vi nå?
  3. Vilken effekt vill vi uppnå? Vad vill vi få för respons?
  4. Utgivningsplan – Hur ofta ska nyhetsbrevet ges ut och varför?

Några tips på vägen

Satsa på nytta, nöje och identifikation
Skriv artiklar som är till nytta för din målgrupp. Som skapar ett värde och som de lätt kan ta till sig och identifiera sig med. Att ta till humor är ofta uppskattat. Satsa därför på ett innehåll som innehåller exempelvis en rolig rubrik, en oväntad vinkling eller video som får det att dra lite grann i smilbanden. Men var lite försiktig, om du går ut för hårt här så finns det en risk att ditt företag kan uppfattas som oseriöst. Tänk på hur du formulerar dig i dina texter. Använd dig inte av en journalistik som kan uppfattas som påträngande av läsaren eller som uppfattas som för ”säljig”.

Våga sålla bland dina uppslag!
Ibland kan det vara riktigt svårt att välja ut vilken information som man vill ha med i sitt nyhetsbrev. Troligtvis sitter du på en mängd med olika uppslag och skulle helst vilja ta med de flesta. Välj ut ett fåtal som du anser är bäst och förkasta resten. Informationen får inte bli överflödig. Var försiktig med hur långa artiklar du skriver. Det är lätt att tappa läsaren på vägen om din text är för lång. Tänk även på att de texter du skriver alltid ska vara anpassade efter din målgrupp.

Utnyttja statistiken för att förbättra ditt resultat
Självklart kan ingen vara bäst på allt. Speciellt inte i början. Avsätt därför tid för att gå igenom statistiken för ditt nyhetsbrev för att sedan kunna ändra och förbättra det över tid. Lägg extra mycket fokus på siffror som rör öppningsfrekvens, mest klickade artiklar och de artiklar som har blivit minst klickade. På så vis får du reda på vilka rubriker och artiklar som funkar för just din målgrupp.

Var kort, konkret och rakt på sak!
Satsa på att skriva korta och koncisa rubriker samtidigt som du håller dina ingresser relativt korta. De ska locka till läsning!
Det är även viktigt att alltid ha en tanke bakom layouten för nyhetsbrevet. Vilka nyheter som ska placeras var samt vilka bilder och färger man bör använda sig av. Dessutom är det viktigt att tydligt visa vad som är vad i nyhetsbrev. Markera därför alltid ut länkar, videos etc. för att läsaren lätt ska kunna ta sig till innehållet på rätt sätt.

Sprid innehållet utanför mejlboxen
Om du har skapat ett riktigt bra nyhetsbrev så ska du självklart försöka att sprida innehållet utanför dina kunders mejlbox. Dela därför gärna med dig av en länk direkt till brevet via exempelvis Facebook, Twitter och LinkedIn. Du kan även använda sig av så kallade ambassadörer som har många följare/fans och som i sin tur hjälper dig att sprida din information vidare. Eller starta ett samarbete med ett par bloggare som brinner för samma ämnen som du och ditt företag gör för att på så vis nå ut till fler människor i din tilltänkta målgrupp.

Det ska vara lätt att avregistrera sig
Sist men inte minst bör du alltid se till att mottagaren lätt kan avskriva sig från att få nyhetsbrevet skickat till sig om denna inte längre är intresserad. Om inte den informationen framgår klart och tydligt så är det lätt att personen ifråga blir irriterad och sannolikheten att du inom kort kommer att få ett argt samtal/mail är relativt stor.

Har du några fler tips eller åsikter om vad man bör tänka på när man lägger upp en strategi samt skriver ett nyhetsbrev? I så fall  får du jättegärna dela med dig av dina tankar i kommentarfältet eller skicka mig ett mail på lindholm.beatrice@mail.com

No Comments Yet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *