Gör en strategi för företagets närvaro i sociala medier

Precis som i all marknadsföring så är det bra om det finns en tanke bakom varje handling, och detta gäller förstås även för dig som vill göra ditt företag framgångsrikt i sociala medier. I samband med min nya jobb på smörjmedelsföretaget Castrol så har jag tagit fram en strategisk plan på vad man bör tänka på innan man väljer vilka kanaler man ska finnas i och varför.

Jag har valt att göra en sammanfattning av de bitar som jag anser vara viktigast i den här bloggposten. Dock vill jag vara noggrann med att påpeka att dessa åsikter är mina egna och inte representerar min arbetsgivare.

Sociala Medier

Gör upp en plan
Börja med att göra en noggrann plan där du tänker efter vad du önskar få ut av den sociala satsningen, vilken målgrupp du ska rikta dig till och vilket budskap du vill förmedla. Har du inte tänk igenom detta så är risken stor att du inte får de resultat som du vill ha och att hela satsningen faller platt.

Sätt upp mål
Alla mål du sätter upp ska vara mätbara för att du ska få ett värde på vad din satsning i sociala medier ger dig. Sätt därför upp såväl korta som långsiktiga mål och följ upp dessa med jämna mellanrum.

Målgrupp
För att ditt budskap ska tas emot på rätt sätt och få önskat effekt så är det viktigt att du känner din målgrupp väl. Kartlägg därför din målgrupp noggrant innan du bestämmer dig för vilka kanaler du ska använda dig av och varför. Några faktorer som du bör titta på är bland annat:

  • Ålder
  • Kön
  • Etnicitet
  • Teknisk mognad
  • Intressen
  • Vilka sociala medier använder målgruppen?
  • När på dygnet använder de främst sociala medier?

Val av kanal
I dagsläget finns det många sociala medier som du kan använda dig av, men tänk noga igenom vilka du bestämmer dig för att välja. Tänk på att det tar väldigt mycket tid och energi att bygga upp en framgångsrik närvaro och då är det bättre att satsa på en eller två kanaler istället för 10 stycken som du inte klarar av att underhålla och bevaka. Välj därför den kanal/de kanaler där din målgrupp främst befinner sig för att få det resultat som du önskar.

Innehåll
Vad vill du förmedla till din målgrupp? Vad tycker din målgrupp om? Ha alltid dessa frågor i åtanke innan du publicerar en text, en bild eller en video. Men var inte för rädd för att testa dig fram, så länge du håller dig inom lämpliga ramar. Tänk på vilken tonalitet du använder dig av när du kommunicerar och att den är genomgående i de budskap som du sänder ut.

Krisplan
Betänk även vad som skulle kunna gå snett. Hur ska ni hantera en situation som uppstår där någon skriver elaka kommentarer eller är missnöjda med något som ditt företag gjort? Tänk igenom detta och lägg upp en strategi för hur ni ska gå tillväga om det skulle hända. Det är alltid bättre att förekomma än att förekommas, som man så fint brukar säga.

RedbullFörebilder inom sociala medier
Jag har några företag som jag tycker har lyckats bra i sina sociala satsningar och som jag gärna hämtar inspiration ifrån. Nedan ser du ett urval:

  • Red Bull
  • Ving
  • Coca Cola
  • Samsung

Ett hett tips är att du själv letar upp dina konkurrenter i de sociala kanaler där de är aktiva för att se hur de jobbar och om du kan dra några lärdomar av dem. Min personliga åsikt är att man faktiskt kan kopiera några av de saker som ens konkurrenter gör men passa på att göra det ännu lite bättre. Varför uppfinna hjulet två gånger?

No Comments Yet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *