Att skriva för webben

För ett tid sedan höll jag en föreläsning för mina gamla kollegor på bemannings- och rekryteringsföretaget PerformIQ. De ville ha hjälp med att öka sin synbarhet på nätet och få lite tips på vad de ska tänka på när de bland annat skriver annonser och formulerar nyheter på sin hemsida. Jag satte därför ihop en liten guide som handlar om hur man kan gå tillväga för att öka sin synbarhet online.

På läsarens villkor

  • Vem vill vi nå? (Målgrupp)
  • Skriv för en särskild person i målgruppen
  • Se över detaljer och fakta
  • Be en kollega/vän att läsa igenom och ge feedback

Tänk efter vem det är du vill nå med din text. Vad har du för målgrupp? Tänk ut en persona, och försök att formulera ditt budskap efter det. Var också noggrann med att se över den fakta och detaljer som du tänkt dela med dig av, är information korrekt? Det finns inget som sticker så mycket i folks ögon som en text som förmedlar felaktiga uppgifter.

Det här med att “Ensam är stark” kan du droppa direkt, våga be om hjälp! Be en god vän eller en kollega att läsa igenom din text innan du publicerar den. Det är alltid lätt att bli “textblind” när man suttit länge med en och samma text. Och kom ihåg att konstruktiv kritik är något positivt, den får dig att utvecklas och bli ännu bättre!

”Remove the ”I” from your plans”

Det är lätt att utgå från sig själv när man skriver en text. Och det i sig behöver inte vara en negativ sak, men det är viktigt att vara medveten om vad som är ens egna tankar/känslor och åsikter. Det är lätt att dessa smyger sig in utan att du är medveten om det och att du därför tappar fokus på vem du egentligen skriver för. Vem vill du nå och hur ska du nå ut?

Skriv sökoptimerade texter

  • Google gillar text
  • Skriv alltid för besökaren
  • Rubriker bör innehålla primär sökordsfras
  • Använd dig av ingresser, underrubriker och mellanrubriker
  • Angeviktiga sökord tidigt i texten
  • Upprepa dig ibland, men ej så att det stör
  • Skriv alltid egna texter! Om du vill ranka högt är duplicerat innehåll strängt förbjudet

Rubriken är allt

  • Varför ska jag läsa den här texten?
  • Väck intresse!
  • Rubriken ska alltid ha täckning i texten
  • Rubriken måste vara begriplig
  • Var inte för kortfattad

En bra rubrik är A och O för att fånga läsarens intresse. Fångar du inte besökaren med en intressant rubrik så kommer hen inte heller att vilja läsa din text. Väck intresse! Men tänk på att rubriken alltid måste ha täckning i texten. Undvik därför att skriva så kallade “Hänt Extra” rubriker. Det är även viktigt att rubriken ska vara lätt att förstå och ta till sig, läsaren ska på några få sekunder få en uppfattning om vad texten handlar om. Däremot är det inte säkert att en kort rubrik gör det lättare för läsaren, ibland kan det vara precis tvärtom. Var därför noggrann när du tänker ut hur du ska formulera din rubrik. Lägg ner tid på den!

Börja alltid med det viktigaste först
Med tanke på det  informationssamhälle som vi lever i idag, där informationsflödet är enormt men tiden är knapp gäller det att gå rakt på sak. När du skriver en text ska du alltid börja med det viktigaste och mest intressanta först. Annars är risken stor att du tappar läsaren redan i ingressen. Ett tips är att du tänker på din text som en triangel, där du börjar med det viktigaste först och att du sedan successivt lägger in det som kan klassas som “mindre viktigt”

Skriva-for-webben

Skriv klart och tydligt!

  • Det viktiga är att bli förstådd
  • Enkelheten vinner på webben
  • Var rak på sak
  • Var försiktig med svåra och krångliga ord
  • Variera meningarnas längd

Det viktigaste när du skriver är att du gör dig förstådd, att läsaren kan ta till sig ditt budskap på ett bra sätt. Och på webben så vinner alltid enkelheten.  Det finns få människor som orkar sitta och läsa långa, tunga texter som innehåller svåra och krångliga ord. Keep it simple! Dessutom är det viktigt att du tänker på att variera längderna på dina meningar. Gör några riktigt korta meningar, några långa meningar och några som ligger lite mitt emellan. Det blir både lättare och roligare för besökaren att läsa din text då.

Så, vad väntar du på? Sätt igång och skriv nu. Och du, glöm inte: Syns du inte, finns du inte. 

2 Comments
  • Johan Nissen
    November 4, 2013

    Tack för de här lättarbetade tipsen!

    Eftersom många av oss är noviser på området är det bra att ha sådana här guider.

    • Beatrice Lindholm
      November 4, 2013

      Hej Johan,
      Vad kul att du gillade posten. Lycka till med ditt fortsatta skrivande!

      /Beatrice

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *